XERRADA
“ELS FILLETS A CASA I A L’ESCOLA” A CÀRREC DE JAVIER TEJERO (PSICOPEDAGOG DE
L’ESCOLA) A LES FAMÍLIES DE 4t D’EDUCACIÓ INFANTIL (29- 11-2016)
La xerrada va començar amb una dita africana que diu
així: “ ... per educar a un infant es necessita tota una tribu”. Recomanacions
de diferents llibres sobre l’educació, límits ... de diferents autors:

Els éssers humans som mamífers i necessitem dels
altres per poder sobreviure. Des de’l nostre naixement esteim preparats per
comunicar-nos amb altres éssers humans amb el plor i després amb la parla. És molt important que els infants es sentin: ÚNICS –
ESTIMATS – IMPORTANTS PER ALGÚ (importància del contacte físic)
Com aprenen els infants? Per imitació (exemple),
repetició (assaig- error) i per descobriment (casualitat).
També ens va parlar del concepte “resil·liència” que
vol dir que encara que estiguem privats de necessitats podem aguantar la
situació, podem sobreviure (a l’escola cap infant es mor de pena per separar-se
de família, o de gana per no voler berenar) .L’escola aconsegueix aquest
concepte en els infants, però necessita que la família col·labori i ajudi.
El cervell té unes capacitats que es van desenvolupant
segons l’edat de l’infant i amb unes dades en concret. L’atenció és limitada,
si un adult pot estar concentrat durant 35- 45 minuts màxim un infant va en
relació a la seva edat. És a dir, si té tres anys equival a tres minuts. Com
més edat més concentració. És important que els infants aprenguin les
habilitats necessàries pel dia a dia i que els adults els ajudem (a casa i a
l’escola).
Què necessiten els infants petits? Necessiten el
temps dels seus pares i mares. A vegades realitzen moltes activitats
extraescolars i passen massa temps sense ells.
Els infants volen que els contin contes, anar sense presa, ni còrrer,
que estiguin per ells.
Els hàbits més importants a treball d’higiene
personal són: dormir (assimilen tot el que fan durant el dia, necessiten dormir
de 10 a 12hores diàries. Es recomana anar al llit cap a les 8.30 – 9h). Amb la higiene hem d’ajudar als infants per a que
siguin autònoms en les accions que poden aconseguir com rentar-se les mans,
anar al lavabo, vestir-se i desvestir-se ... hem de potenciar-ho.

Per dur a terme tot això és necessari l’ajuda de la
família, atès que si només es treballa a l’escola no funciona. L’escola és de
tots i hem de confiar amb ella (els
pares són aficionats i els mestres els professionals), no existeix l’escola
perfecta però entre tots feim la “tribu” que educa als infants. Steve Jobs diu que els vertaders educadors fora de
la família són els mestres.
Recomanacions vàries:
- Els infants no han d’estar més de 60 minuts davant la televisió, ordinador, mòbil, tablet... Les noves tecnologies no són substituts de la vida real, es troben ja casos d’adol·lescents amb abstinència cap a les noves tecnologies).
- Els pares i mares són models i modelem als infants amb el que feim.
- Hem de fer coses amb els infants, però també han de tenir l’oportunitat d’avorrir-se, els adults també ens avorrim a vegades. La creativitat ve de l’avorriment.
- El caos no ajuda, els infants han de tenir i conviure amb un ordre mínim
- Llegir i parlar amb ells
Quatre paraules claus: saber dir per favor, saber
dir gracies, saber dir ho sent/ me sap greu, saber dir confií amb tu. Les cinc ferides emocionals de les persones adultes
que tenen l’origen a la infància:
- Por a l’abandonament (hem de dir que els estimam).
- Por al rebuig (importància de sentir-nos acollits).
- Humiliació.
- Traïció (por a confiar).
- Injustícia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada